Úgy tűnik, még maguk a divattörténészek sem döntötték el, hogy kit tekintsenek a világ első topmodelljének, de többnyire az 1950-es években híressé vált Dovima mondhatta magáénak ezt a státuszt. A hihetetlenül vékony derék és rejtélyes mosoly tulajdonosa Richard Avedon fotós múzsája volt. Hogyan segített egy kitört fog a modellnek az “új Mona Lisa”-vá válni, és hogyan derült ki, hogy gyakorlatilag szegénységében vetett véget életének? Cikkünkben elmeséljük. 

Betegség és váratlan siker

A Dovima úgy hangzik mint egy álnév, amit a producerek találtak ki. De Dorothy Virginia Margaret Jaba maga találta ki gyerekkorában. Egyszerűen összeadta az összes nevének első szótagját. „Dovima” – így írta alá a rajzait akkoriban.

A lány New York Queensben született, egy lengyel származású ír nő és egy amerikai férfi családjában. Dorothy arról álmodozott hogy balerina vagy művész lesz, de egészségügyi okokból ezekkel fel kellett hagynia. 10 évesen ugyanis reumás lázba esett. Az orvosok egy évre ágynyugalmat írtak elő a számára, mivel akkoriban még nem tanulták meg hatékonyan kezelni ezt a betegséget, és nagyon veszélyesnek tartották. Dorothy édesanyja annyira aggódott lányáért, hogy a pihenőidő elhúzódott. Amíg 17 éves lett, az ideje nagy részét otthon töltötte, otthoni oktatásban részesült, és kommunikációhiánytól szenvedett.

Dovima korán férjhez ment – szomszédjához, egy banki alkalmazotthoz, akivel a szülei lakásában kezdett élni. Még nem döntötte el a szakmáját, és többféleképpen próbáltam ki magát. Részmunkaidőben dolgozott egy édességboltban, majd tervezőasszisztens volt egy reklámügynökségnél. Egy napon azonban a 18 éves Dorothyt a Vogue egyik alkalmazottja észre vette az utcán. A magazinnak sürgősen modellre volt szüksége, mivel a lány, akivel forgatni kellett volna, megbetegedett. Dorothy minden tekintetben megfelelt a képnek: természetesen karcsú, nagyon vékony derekú és kifejező arcú volt, így azonnal kapott is egy ajánlatot próbafelvételek készítésére. Másnap pedig már a legendás fotósnak, Irving Pennnek pózolt. 

Egy évvel később már annyi pénzt kapott óránként, amennyit a férje hetente keresett a bankban, és az egyik legjobban fizetett modell volt az iparágban. Dovima szerződést írt alá az Eileen Ford modellügynökséggel – ugyanazzal a céggel, amelyik Brooke Shields és Naomi Campbell szupermodelleket nefuttatta. Dovima vezető magazinoknak kezdett pózolni, szinte minden divatkiadványban megjelent, és karrierje során több mint 500 borítót tudhatott a magáénak. Ráadásul Dovima az első modellként vonult be a történelembe, akit csak a keresztnevéről ismertek, vezetéknév nélkül. 

A sajtó hidegnek és arisztokratikusnak nevezte szépségét, mosolyát pedig Mona Lisáéhoz hasonlították. Valójában mindene nagyon prózai volt. Dovima már az első forgatásokon igyekezett nem mosolyogni, hiszen zavarban volt a kitört foga miatt. Saját bevallása szerint a modell gyerekkorában vékony és ügyetlen volt, és soha nem tartotta magát szépnek. Még a karrierje csúcsán sem, amikor 60 dollárt fizettek neki óránként, míg más népszerű modellek ugyanannál az ügynökségnél csaknem háromszor kevesebbet kerestek.

Dovima, elefántok és Avedon 

A divatüzleti szakemberek azonban nagyra értékelték Dovima külsejét. „Ő a kifinomult idők nagyon kifinomult modellje, határozottan nem egy lány a szomszéd udvarból” – jellemezte Jerry Ford, a Ford ügynökség egyik alapítója. Richard Avedon fotós Dovimát “kora legkiemelkedőbb és legszokatlanabb szépségének” nevezte, és összehasonlította Nefertiti királynővel. “Ő volt az utolsó a nagy elegáns, arisztokratikus szépségek közül” – mondta Dovima nyugdíjba vonulása után.

Avedon készítette a modell leghíresebb fotóját – “Dovima és az elefántok” című alkotást. A fotózás történelmébe bekerült felvétel 1955-ben készült egy párizsi cirkuszban, ami önmagában is szokatlan volt. Az akkori fotózások általában műtermiek voltak. Avedon megváltoztatta ezt a trendet, és ahogy most írják róla, “a divatot túlhozta a fotóstúdiók falain”. Az elefántokkal készült fotót a Harper’s Bazaar magazin tette közzé. A 28 éves Dovima Dior estélyi ruhát viselt, az egyik első tervet a divatház a modell számára készítette. Alkotója a 19 éves Yves Saint Laurent volt, Christian Dior asszisztenseként.  Dovima elegáns öltözéke és karcsú alakja az elefántok erejével szokatlan kontrasztot teremtett, aminek köszönhetően a kép még ma is erős benyomást kelt a nézőkben.  A modell elárulta, hogy nagyon félt hatalmas állatok mellett pózolni, de megbízott a fotósban, így együtt igazi remekművet alkottak. Dovima azt a döntést tartotta a legfontosabbnak karrierje során, hogy részt vett ezen a fotózáson. 

A “Dovima és az elefántok” egyben a világ egyik legdrágább fotója is: 2010-ben a képet több mint egymillió dollárért adták el a Christie’s aukcióján. A Dior divatház vásárolta meg. Marilyn Monroe, Andy Warhol, a The Beatles tagjainak Avedon által készített portréi egyébként sokkal alacsonyabb áron kerültek kalapács alá. „Az időtlen, szürreális fénykép egy igazán ikonikus kép, amely megerősítette Avedon státuszát, mint a divatfotósok és általában a 20. század fotóművészetének egyik legfontosabb alakja” – áll  az aukciósház honlapján az alkotásról. 2017-ben a Time magazin felvette a „Dovima and Elephants”-ot „Minden idők 100 legbefolyásosabb képe” listájára, amely az egyetlen divatfotó a 100 között. 

Ez a felvétel a leghíresebb, de korántsem az egyetlen együttműködés Avedon és Dovima között. Ő volt a fotós kedvenc modellje. „Szellemileg olyanok lettünk, mint a sziámi ikrek” – mondta Dovima. „Már azelőtt megértettem hogy mit akar, mielőtt magyarázni kezdte volna. Néha valami szokatlant kért, de mindig tudtam, hogy ez szükséges egy nagyszerű felvételhez.

A lány azonban korántsem volt mindig alkalmazkodó. Az ismerősei elárulták, hogyan dührohamot adott Avedon az Eiffel-tornyon végzett fotózása közben, és majdnem leesett a magasból. Dovimáról azt is mondják, hogy nem volt magas intelligenciája, és a képregényeket részesítette előnyben a könyvekkel szemben. Amikor a fotóssal Egyiptomba mentek forgatni, Dovima egy egész bőröndnyi képregényt vitt magával. Ráadásul nagyon meglepődött amikor megtudta, hogy Egyiptom az afrikai kontinensen található. “Tényleg? Istenem, ha tudtam volna, hogy Afrikába megyek, dupla fizetést kértem volna” – mondta Avedonnak.

A fotós azt mondta, hogy Dovimát a könnyedsége miatt szerette. “Nem volt benne mindent felemésztő energia, de nem is volt félénk. Különleges érzéke volt a ruházat terén is” – mondta a fotós a modellről. A fotós 10 évig dolgozott vele, mígnem Diana Vreeland átvette a Vogue irányítását. Az új vezető úgy érezte, Dovima már túlságosan ismerős, így inkább más modellekkel dolgozott együtt. 

Családi dráma 

30 évesen Dovima elhagyta első férjét, és hamarosan másodszor is férjhez ment. Alan Murray bevándorlási tiszt lett a kiválasztottja, akivel született egy lányuk, Alison. A modell akkoriban karrierje csúcsán járt, ezért férje kezébe vette az irányítást a pénzügyei felett. Sőt, az ő költségén élt. A filmezési díjak lehetővé tették a család számára, hogy fényűző életmódot folytathassanak. Egy kilencszobás lakásban telepedtek le a Seventh Avenue-n, naponta vacsoráztak éttermekben, és Párizsba repültek divatbemutatókra. Dovima férjének ez nem volt elég, és rávette, hogy még jobban emelje meg a szolgáltatásai árát. Ezután 75 dollárt kért egy órányi forgatásért – emiatt lett kevesebb a megrendelés. 

Mint később a modell naplóiból kiderült, férje rendszeresen kezet emelt rá. Néha a verések olyan súlyosak voltak, hogy Dovimának le kellett mondania a forgatást. Lehetséges, hogy más kapcsolatokban is szembesült a családon belüli erőszakkal, legalábbis kollégája és közeli barátja, Carmen Dell’Orefice azt mondta, hogy Dovima “sajnos csak olyan a férfiakkal volt együtt, akik megverték”. „A küszöbömön találtam rá tele zúzódásokkal, ezért elvittem magamhoz” –  emlékezett vissza Carmen.

Dovima második házassága felbomlott, amikor lányuk két éves volt. A modellnek komoly pénzproblémái keletkeztek. Úgy tűnt, mindent, amit addig felhalmozott, utazásra, éttermekre és luxus életmódra ment el. Gondolt arra is, hogy filmes karriert kezd. Még az 1950-es évek végén összebarátkozott Audrey Hepburnnel, majd egy cameo-szerepet játszott a Vicces arc című filmben. Ezt követően gyakran hívták epizódokban való megjelenésre, és a híres színész oktató, Lee Strasberg stúdiójában tanult. 

Miután szakított Murray-vel, Dovima New Yorkból Los Angelesbe repült a lányával Hollywoodi álmait kergetve. A volt férj ezt kihasználva bevonta az FBI-t, és megvádolta a volt feleséget a gyerek elrablásával. Elérkezett a letartóztatás és a tárgyalás, amely végül a férfinak biztosította a lányuk teljes felügyeleti jogát. Dovimának soha nem sikerült visszaszereznie jogait. Egyes sajtóértesülések szerint soha többé nem látta a gyereket. Hogy a kis Alison élete hogyan alakult, sajnos nem ismert. Nincs információ róla.

Visszavonulás a divattól 

Dovima 35 évesen fejezte be modellkarrierjét, ami mai mércével mérve elég korainak számít. Ahogy a híresség elmondta, nem akarta megvárni a pillanatot, amikor a kamera kegyetlenné válik vele szemben.

A következő években néha kis szerepekben szerepelt filmekben és a televízióban, de itt már nehéz volt hírnévről beszélni. Megpróbálta megnyitni saját modellügynökségét, ám nem járt sikerrel, így gyorsan be is zárt. Amikor anyagilag nagyon nehézzé vált az élete, Dovima nem tett kísérletet arra, hogy visszatérjen a modellkedéshez, örökre elbúcsúzott a szakmától. De más területeken képtelen volt megvalósítani magát, mivel soha nem kapott oktatást. 

Miután sikertelenül próbálta újra felfedezni magát, a 47 éves Dovima elhagyta New Yorkot, és a nyugdíjas szüleihez ment a floridai Fort Lauderdale városába. Ott teljesen más életet kezdett élni. Kozmetikumokat árult, majd háziasszonyként dolgozott egy helyi pizzériában. Harmadszor ment férjhez – egy West Hellingsworth nevű férfihoz, akit egy interjúban első igaz szerelmének nevezett. 11 évet töltöttek együtt West haláláig. Dovima keményen viselte ezt a veszteséget. 

1990-ben maga Dovima is elhunyt, a híresség 62 évesen májrákban vett örök búcsút a földi léttől. A pizzériában ahol élete utolsó éveiben dolgozott, halála után kiakasztották a modell leghíresebb fotóját – az elefántokat ábrázoló fotót. 

“Mindig is úgy tűnt számomra, hogy ez az egész csak egy film, amiben játszom. De ez csak a szerepem, és nem én magam voltam” – mondta Dovima egy helyi lapnak adott interjújában, amikor felkérték, hogy beszéljen a sikeres éveiről. 



Forrás

Vélemény, hozzászólás?