A szülők általában szeretik a lányaikat, és a legjobbat akarják nekik. Azonban még egy “legjobb szándékkal” mondott mondat is alááshatja a lány önbizalmát, és komoly komplexusokat okozhat a jövőben. Kiderítettük miért érdemes megfeledkezni a nemi sztereotípiákról, és milyen szavakat kell igazán elmondani a lány gyermekünknek.

“Ez a fiúknak szól”

A pszichológusok régóta bebizonyították, hogy a gyerekekben nincs természetes vágy bizonyos játékok vagy tevékenységek után. A felnőttek a gyermek neme alapján kínálnak a csemetének autót vagy babát, és a gyermek nagyon gyorsan elkezdi észrevenni a szülők elvárásait. Így a fiúkban a birkózás és a mérnöki pályák rögzülnek, a lányok pedig a kézimunka és a ruhák iránt érdeklődnek. Ennek eredményeként mindketten elveszítik a fejlődési lehetőségeket, például az érzelmi intelligenciát vagy a matematikai képességeiket.

Talán egy autóval játszó lányból mérnök lesz, és egy fiú, aki szereti a puha játékokat, állatorvos vagy karikaturista lesz. Nincsenek közvetlen szabályok. Hagyjuk, hogy a lány válassza ki, mi áll közelebb hozzá. Minél több különböző készségre tesz szert a játékban, annál könnyebben tud alkalmazkodni az új életkörülményekhez, és kiválasztani a neki tetsző dolgot. Bármilyen nemű gyermekek számára hasznos mobil-, társas- és szerepjátékokat játszani, tervezéssel és kreativitással foglalkozni, könyveket olvasni és kísérletezni.

“Lányok nem csinálnak ilyet”

Ha a fiú veszekedett, nagy valószínűséggel a látszat kedvéért megszidjuk, de szívük mélyén büszkék vagyunk: „Növekszik a férfi!”. A lányok viszont láthatóan nem alkalmaznak erőszakot és csúnya beszédet. Nem világos számukra, hogyan védjék meg a határaikat. A lányoknak gyakran megtiltják, hogy aktívan ellenálljanak, amikor megalázzák vagy megverik őket. A panaszkodás is rossz, így a helyzet reménytelenné válik. Azonban meg kell tudni védeni a tisztességüket és méltóságukat.

Annak elkerülése érdekében, hogy a lány a jövőben sebezhetővé váljon- például családon belüli erőszak esetén, tanítsuk meg megvédeni magát és a határait. Mondjuk el neki, hogy normális, ha keményen reagál és dühös lesz, ha valaki bántja. Legyünk a lány megbízható védelmezője, maradjunk mellette minden helyzetben. Mutassuk meg, hogy mindig tud hozzánk jönni és nyíltan beszélni a problémáiról, hogy nem szabad elviselnie a bántalmazást és hallgatnia. 

“Te egy lány vagy!”

Az ilyen mondatok önkéntelenül törnek ki a felnőttekből, amikor rendre akarják inteni a lányt. Úgy tűnhet, hogy a fiúknak többet engedhetnek meg maguknak, de kevesebb követelmény van velük szemben. Valójában ez nem így van: a szülők lányaiktól és fiaiktól egyaránt udvariasságot várnak el az idősekkel szemben, a viselkedési szabályok betartását és a szobák tisztaságát.

Ne a gyermek nemére koncentráljunk, jobb, ha részletesebben elmagyarázzuk, hogy ebben a helyzetben miért érdemes így viselkedni, és nem másként. Például: „Ne töröld le a kezed az abroszon, inkább vegyél egy szalvétát. A foltokat nehéz lehet eltávolítani” vagy „A verekedés nem a legjobb módja a dolgok rendezésének, mondd ki szavakkal, amit kell.” Bármilyen nemű gyermeknek hasznos, ha a civilizált társadalom viselkedési normáira tekint, és nem a nemi különbségekre. Ez segít megfelelő elvárásokat kialakítani a társakkal szemben: mindegy, hogy fiú vagy lány, legyél udvarias és tarts rendet magad körül.

Minden gyermeket meg kell tanítani a magatartási szabályokra. Ugyanakkor minden gyermeknek joga van a spontánsághoz. Az iskolában nem futhatsz, de a parkban igen. Általában evőeszközöket használunk, vasárnap pedig kézzel eszünk pizzát. Csendesen beszélünk az órán, és kiabálunk játék közben. Engedd meg a gyerekeknek, hogy másmilyenek legyenek, tanítsd meg őket rugalmasságra: ha kell, tartsák be a normákat, és engedjék ki az érzéseket, ha ez senkit nem zavar.

“Hadd csináljam jobban”

A felnőttek általában mindent gyorsabban és pontosabban csinálnak. A sietségben bölcs dolog lehet edzőtáskát csomagolni gyermeknek, vagy eltenni az edényeket. De fontos, hogy ez ne váljon szokássá. A gyermeknek ismernie kell kötelességeit, és meg kell próbálnia azokat időben teljesíteni. Egy másik ok, amiért gyakran védjük a gyermeket a munkától, az a félelem, hogy megsérülhet vagy súlyosbíthatja a helyzetet. Mi van, ha összetöri a csészét, és festéket önt a padlóra?

A függetlenség és az önbizalom fontos szerepet játszik az egyén stabilitásában. Ahhoz, hogy a gyermek önbizalmat szerezzen, pozitív problémamegoldási tapasztalatra van szükség. Bízz a lányban először az egyszerű dolgokban, amelyekkel biztosan megbirkózik, aztán a nehezebb dolgokban. Ne szidd, ha valami nem működik. Tudasd vele, hogy minden helyzetben meghallgathatja a tanácsaidat, de nem a kritikáidat.

“A kék szín és rövid hajvágás fiús”

A férfiak és nők bizonyos színeinek és divatjának megválasztása mesterségesen jön létre. A kutatások azt mutatják, hogy a gyerekek akkor kezdik előnyben részesíteni a kéket vagy a pirosat, amikor azonosulnak egy bizonyos nemmel. Kezdetben a fiúk és a lányok különböző fényes tárgyakat és játékokat választanak.

A hercegnő képében lévő lány gyönyörködteti a szemet. A hosszú fonatokat és ruhákat azonban nem mindig kényelmes viselni. Ezenkívül a lányos ruhák gyakran korlátozzák a mozgást és korlátozzák a lány játékképességét. Csúsznak a cipők, nem lehet benne futni, a szoknya felfelé csúszik, illetlenség a vízszintes rudakon felmászni vagy erősen himbálózni benne. A haj gondozása nem egyszerű, de a fésülés sok időt és erőfeszítést igényel.

Fontos, hogy már kiskorában megadjuk a lányának a választás szabadságát a tevékenységek és a ruházat terén. Mindig választhasson olyan frizurát, amely nem okoz gondot neki, és jól néz ki. Keressünk lehetőségeket, vegyük figyelembe a gyermek kívánságait, tudassuk a lányunkkal, hogy az érzései és véleményei fontosak.

“Miért 4 és miért nem 5?”

A legtöbb lány szereti az iskolai szabályokat és követelményeket. Ha minden jól megy az iskolában és otthon, a lányok az általános iskolában is jól teljesíthetnek. Sajnos az érdemjegyek nem mindig tükrözik a tudás valós szintjét, de a felnőttek hozzászoknak a magas eredményekhez és tartják a lécet. Ha öt alatti jegyet hoz a gyerek az iskolából, a felnőttek meglepetésüket vagy rosszallásukat fejezik ki.

Fontos megjegyezni, hogy a jelölést a tanár – egy élő személy – végzi, és az iskolai tudás csak kis mértékben jellemzi a lány személyiségét. Segítsük fejlődni a különböző területeken: kreativitás, sport, barátkozás, háztartási feladatok. Támogassuk, ha valami nem sikerül. Kérdezzük meg, hogy ő maga milyen jegyet szeretne szerezni a témában, mit szeretne elérni, mit tanulna. Egy olyan lányból, aki fontos célokat tűz ki magának és a vágyaira koncentrál, nem pedig a külső értékelésre, harmonikusabb és függetlenebb lány lesz – zárja a pszichológus.

Forrás

Vélemény, hozzászólás?