Valószínűleg láttad már hollywoodi filmsztárok portréit luxuskalapban, amelyeket Amerika egyik legtehetségesebb fashionistája tervezett. Lilly Daché nemcsak a 20. század csillagainak az elegáns képeinek megalkotásában vett részt, hanem hatalmas üzleti birodalmat épített fel, amelynek sikere máig inspiráló. Elmondjuk, hogyan változtatta meg a kalaposnő a múlt század trendjeit (és még egy időkapszulába is küldte alkotását, amelyet ötezer év múlva nyitnak meg).

Kicsoda Lilly Daché?

Lilly Daché Amerika egyik leghíresebb kalaposa volt – a mélypontról felfelé emelkedve a szédítő siker fényes példája lehet abban az időben, amikor a nőknek viszonylag kevesebb munkalehetőségük volt. Daché Franciaországban született 1904 körül, egy elszegényedett farmercsaládban, és 14 évesen a lány úgy döntött, hogy otthagyja az iskolát, hogy azt csinálja, amit szeret, és tanuljon a nagynénjétől, aki Bordeaux-ban készített kalapokat. Lilly tehetsége azonnal megnyilvánult, és hamarosan Párizsba ment, hogy a híres párizsi Suzanne Talbot és Caroline Rebout kalaposoknál dolgozzon, majd 20 évesen Amerikába költözött. Dasha itt kezdte pályafutását eladói asszisztensként az ikonikus New York-i Macy’s áruháznál. Gyorsan megtanult kommunikálni az ügyfelekkel, és hamarosan a Broadway-n kezdett dolgozni. A siker nem váratott sokáig magára: Daché és egy kollégája annyi pénzt takarítottak meg, hogy megvették az üzletet a tulajdonostól, így a magukévá tették.

A világsikerig

A Daché és társa a márkát a 30-as és 40-es években alapították, amikor még elképzelhetetlen volt egy női gardrób sapka nélkül. Lilly Daché műtermét a Kalapok Házának hívták, és a New York-i East 56th Streeten található. A belső térben a kalapos úgy döntött, hogy a hollywoodi csillogásra hagyatkozik: sok tükör, ezüst és arany próbafülke, illetve puha rózsaszín selyem volt a díszlet.

Divatstúdiója mellett Daché egy műhelyt is vezetett, és nagykereskedelmi kalapokat gyártott. Az 1950-es években két konfekciós sapkát dobott piacra – az MMe Lilly-t és a Dachette’s-t. Sikerének csúcspontján a becslések szerint a kalapos akár 30 000 kalapot is gyártott évente.

1949-re Daché kiegészítőket, ruhákat, parfümöket és ékszereket is tervezett, és alkotásai gyakran szerepeltek filmekben valamint reklámokban. 

Védjegyévé vált

Az egyik dolog, amiről Lilly Dasha a legismertebb, a turbánja. Bár ez a fejdísz évszázadok óta létezik, a Daché egyedi felfogása a modellről az 1930-as évek slágerévé tette a turbánt.

A cikk még nem ért véget!

1 2



Forrás

Vélemény, hozzászólás?