Megengedett-e egy kenyérszeletbe harapni bűnös lelkiismeretfurdalás nélkül? Igen- mondják a táplálkozási szakemberek, és elmagyarázzák, mire kell figyelnünk, és hány szelet kenyér egészséges naponta.

Kenyérfogyasztás egészségesen

A kenyér rossz – legalábbis ez a közhiedelem, mert a szénhidrátok hizlalnak, ezért egészségtelenek. A táplálkozási szakember Dr. David Fäh azonban ennek az ellenkezőjét állítja, legalábbis ha megfelelő mennyiségben fogyasztjuk. „A jelenleg rendelkezésre álló tudományos bizonyítékok nem indokolják a kenyér egészségügyi okokból történő fogyasztásának mellőzését. Az a feltételezés, hogy a kenyér elhízáshoz vezet, vagy növeli a cukorbetegség kockázatát, szintén nem tudományosan megalapozott” – szögezi le. Tehát fellélegezhetünk és magabiztosan beleharaphatunk a kenyérbe, amely egész reggel csábított minket. Persze ez azért attól is függ, hogy a kenyeret milyen alapanyagokból sütötték.

A lehető legkevesebb fehér kenyér

Alapvetően a lehető legkevesebb finomított, azaz fehér gabonát kell fogyasztanunk. Több mint 100-150 gramm fehér kenyér naponta már egészségügyileg kockázatos – magyarázza Dr. David Fäh. A zsemle súlya körülbelül 60 gramm, ezért a legjobb teljes kiőrlésű zsemlét használni. „Általában a magas élelmi rosttartalmú kenyérfajtáknak vannak előnyeik. Az étkezési rostok nemcsak lassítják a cukor megjelenését a vérben, hanem jóllakják és támogatják a belünkben található jó baktériumokat is”- mondja a táplálkozási szakértő. “A székrekedésben is segíthetnek az emésztőrendszer aktiválásával  – teszi hozzá.

Kovászos kenyér a nyertes

A rozslisztből készült kovászos kenyér egy különleges kenyérfajta, és előnye, hogy a tejsav fermentációval létrehozott anyagok az emésztést és a bélflórát is támogathatják. De az orvos azt is elmondja, hogy a legújabb tanulmányok azt mutatják, hogy nagy egyéni különbségek vannak, és hogy nem mindenki élvezi egyformán a kovászos kenyér előnyeit.

Naponta 400 gramm szénhidrát egészséges

Még az orvosi szakemberek sem tudják, mennyi a megfelelő kenyérmennyiség, de azt állítják, hogy az összes elfogyasztott energia jelentősen több mint 60% -ának szénhidrátból kell származnia. A napi 2500 kcal igény mellett ez 1500 kcal-t jelent, ami napi 350–400 gramm szénhidrátnak felel meg – mondja Dr. David Fäh. Ha túl sok kenyeret fogyasztunk, fennáll annak a veszélye is, hogy más ételeket, például gyümölcsöket és zöldségeket  elhanyagolunk.

A cikk még nem ért véget!

1 2

Source link

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük