A Pirelli a modernitás erotikája, és bár a koncepció évről évre változik, a legendás magazin szerkesztői a lényeget sosem törik meg. A képek mindig az idő szellemét tükrözik.

Pirelli naptár

A Pirelli története 1962-ig nyúlik vissza, amikor a Pirelli Ltd (autógumi-gyártó) marketing részlege felvetette az ajándékfal-naptár létrehozásának ötletét. Nos, az ötlet egyáltalán nem volt új, ráadásul az első szám sem volt túl népszerű. A tény az, hogy eleinte a naptár nem különbözött a többi, hasonló kiadványtól szépen felöltözött nők pózoltak sokféle háttérrel, az oldalukon valamilyen járművel. Aztán a katasztrofális első naptár után úgy döntöttek, hogy gyökeresen megváltoztatják a koncepciót – ha más magazinok fényképeit szokták felakasztani a garázsok falaira, akkor a Pirelli fényképeinek a világ minden kiállítótermében ott kell pompázniuk.

Két évvel később a The Beatles kultikus csoporttal végzett munkájáról ismert híres fotós, Robert Freeman meghívást kapott a forradalmi naptár forgatására. Freeman, mesterségének mestere, hatalmas sikert biztosított az új kiadás számára. Robertnek köszönhetően a Pirelli megfordította az összes bevett sztereotípiát, lehetővé téve modelljeinek, hogy mezítelen vállal és karral jelenjenek meg – ez már jelentős előrelépés volt a női szépség új megértése felé. A 60-as években a Pirelli fényképeinek mestere, Harry Pecinotti egyre többet és többet mutatott a modellekből, a magazin pedig egyre sikeresebbé vált. Érdemes megjegyezni, hogy a Pirelli nem azt a feladatot tűzte ki maga elé, hogy kizárólagosan sokkolja a közönséget – ez az erotika megfelel a modernségnek. 

Az 1970-es évek

A hetvenes években egy új fotós jelent meg Pirelli cégnél – Francis Giacobetti, aki tapasztalt mesterként már híressé vált a Playboy számára készített képeiről, és olyan filmet készített, amely az egész világon végigsöpört. Az ég és a tenger természetes szépségével a háttérben minden készségét felhasználva, Giacobetti erős erotikus képeket készített, amelyek még a modern ember fantáziáját is meghökkentik. De a naptár készítői el akarták kerülni a pornográfiával határos erotikát, és megváltoztatták a koncepciót. A döntés végül az lett, hogy egyetlen nőre bízták az 1972-es naptárban szereplő munkát. Később több fotós kezdett egyszerre képeket készíteni a naptár számára – egy már nem volt elegendő a művészeti vezető számára. Ennek ellenére a hetvenes évek vége valóságos tragédiának bizonyult a Pirelli számára – a közel-keleti háború miatti gazdasági recesszió az autóipar, és ennek megfelelően az abroncsgyártó ágazat stagnálásához vezetett. A csődtől tartva a vállalat bejelentette a magazin kiadásának megszüntetését – nem volt pénzforrás sem a világ vezető ügynökségeinek modelljeihez, sem híres fotósokhoz.

Az 1980-as évek és az újjáéledés

Hosszú szünet után a naptár újra elindult, azonban az új művészeti vezető úgy döntött, hogy a cég termékeit is felhasználja a naptár fotóin – természetesen reklámcélokra. A hosszú szünet után az első kiadás készítői is inkább kreatívan közelítettek ehhez a feladathoz – az autógumik helyett autóvédők nyoma jelent meg a képeken a homokon és a modellek testének különböző részein. 1985-ben Norman Parkinsont meghívták, hogy játsszon fotós szerepet, ő volt az, aki híressé vált a királyi család fotózásával. A fotós a jelentős kora ellenére (a forgatás idején hetvenéves volt) felülmúlta az összes elvárást: koncepciója az volt, hogy kifutófotós sorozatot készítsen. Az új naptár bemutatásával foglalkozó Sunday Times cikkében azt írták, hogy Parkinson képes volt felemelni a naptárt a társadalmi ranglétrának egy vagy akár két lépcsőfokával. Később egy művészeti főiskola hallgatóinak rajzai váltak a fényképek alapjául – abban az időben a Pirelli nemcsak sikeresen lépett ki a válságból, hanem egyfajta vezető pozíciót is elfoglalt a piacon. 1987-ben pedig az új naptár, mondhatni, felrobbantotta Angliát – először sötét bőrű modellek jelentek meg az oldalain. (Olyan nehéznek bizonyult megtalálni őket Londonban, hogy a szépségeket kifejezetten Nigériából hozták a fotózásokra.) Több mint 30.000 fénykép készült róluk.

Új szépségkorszak, 1990

1990-es évek – a divatos forradalmak, az új szépségideálok korszaka, a szupermodellek ideje- és a naptár sem állt félre. A Pirelli számára Peter Lindbergh, Bruce Weber és Herb Ritz kezdett fotózni, a korábban meg nem nevezett modelleket pedig Kate Moss, Naomi Campbell, Cindy Crawford és az 1990-es évek borítóinak más szupersztárjai váltották fel.

A cikk még nem ért véget!

1 2



Forrás

Vélemény, hozzászólás?